[column] Liefde op het eerste bericht?
- B2b
- 14 feb 2020 @ 08:47
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Leadgenerator
- 14 feb 2020 @ 08:47
- Gastblogger
Het is weer zover: Valentijnsdag. Relatiemarketeers hebben de cupidopijlen al klaarliggen in de hoop om nieuwe klanten voor hun merk te winnen. Toch is het in marketing net als in de liefde: het is niet voor iedereen direct duidelijk hoe het spel gespeeld moet worden.
Wanneer bedrijven proberen om het hart van nieuwe klanten te veroveren, kan dit soms wat knullig of zelfs direct overkomen. Daarom kun je je als relatiemarketeer soms maar beter concentreren op de relaties die je al hebt. Je hebt namelijk tot wel vijf keer meer kans om iets te verkopen aan een bestaande klant dan aan een nieuwe klant. Alhoewel een ‘nieuwe liefde’ enorm leuk en spannend klinkt, komt 65 procent van de omzet toch uit al bestaande relaties. Alleen een langdurige relatie in stand houden gaat niet altijd helemaal vanzelf.
Alhoewel een ‘nieuwe liefde’ enorm leuk en spannend klinkt, komt 65 procent van de omzet toch uit al bestaande relaties
Daarom geef ik je graag wat relatieadvies om je bestaande klantrelaties beter in stand te houden.
- Loop niet te hard van stapel
In een gezonde relatie houd je altijd rekening met elkaars grenzen, zeker in het begin. Verspeel daarom je kansen niet door aan het begin te veel contact (of te gevoelige gegevens) te vragen. Vraag ook nooit meer dan je nodig hebt. Leg daarom in eerste instantie niet te veel nadruk op het label ‘relatie’, maar laat zien wat de meerwaarde is voor de klant van de data die je verzamelt. Hetzelfde geldt voor aanmeldingen via apps of websites. Vraag bijvoorbeeld niet te snel toegang tot de huidige locatie van de klant en wees terughoudend met het sturen van pushnotificaties.
- Laat zien dat je het beste met je klant voorhebt
Relaties – en zeker klantrelaties – worden er niet beter op als je alleen maar iets probeert te verkopen of een abonnement wilt slijten. Stel je liever op als een behulpzame partner, door bijvoorbeeld instructies over een aangeschaft product mee te sturen. Al komt het meeste marketingsucces uit ‘verkoop’ (31%) en ‘winst’ (23%), ook ‘betrokkenheid’ (17%) wordt steeds vaker gezien als een essentiële factor voor een gezonde relatie.
- Hou de relatie spannend
Met een relatie wil je natuurlijk niet in een sleur terechtkomen. Daarom is het belangrijk om als relatiemarketeer te blijven verassen. Kleine gebaren van aandacht behouden de vonk in de relatie. Ditzelfde geldt voor berichtmeldingen die inspelen op emoties. Zo behalen pushnotificaties met een emoji CTR’s van 4,94 procent, bijna 2 procent meer dan berichten zonder emoji (Clever Tap). Dus houdt het spannend en blijf je partner verassen.
- Luister naar elkaar maar gedraag je niet als een stalker
In een gelukkige relatie ken je elkaar door en door. De basis van een goede en langdurige relatie is weten wat de ander wil – nog voordat diegene het zelf weet. Maar wees hierbij wel voorzichtig. Te veel aandacht kan ongemakkelijk aanvoelen. Wees dus terughoudend met je boodschappen zoals sms-berichten of verkeerde productaanbevelingen. Gebruik deze alleen als je iets bijzonders wilt zeggen. Kijk ook altijd uit met boodschappen op basis van de huidige locatie. Een Big-Brother-is-watching-you situatie wil je namelijk vermijden. Zorg er dus altijd voor dat de marketingboodschap aansluit bij het persoonlijke tolerantieniveau van je klant.
- Ga voor een langdurige relatie
Een relatie houdt pas echt stand als je steeds weer nieuwe dingen aan elkaar ontdekt. Grijp elke gelegenheid aan om meer te weten te komen over je klanten en verzamel al je inzichten in een overzichtelijk dataplatform. Dit is de sleutel tot klantgerichte marketing en een gepassioneerde relatie. Voor een extra relatieboost zijn loyaliteitsprogramma’s ook aan te raden. In principe een win-win situatie voor iedereen. Klanten kopen vaker bij winkels waar ze beloningen kunnen krijgen en als retailer kun je daarmee meer relevante gegevens verzamelen.
Dit blog is geschreven door Will Dongleur, Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag...
- Martien Korting van Gripp: 'Ondernemers in de creatieve sector...
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een beetje van iedereen'
- BvA: Wees kritisch maar noem duurzaamheid wel
- [onderzoek] Druk op klantenserviceorganisaties neemt toe
Laatste Nieuws
- 'Merken hebben onwijs veel te winnen... 01-05-2024
- Keynote Nathalie Lam van Philips:... 30-04-2024
- Mylene Samuels van ABN Amro: 'Word... 29-04-2024
- [onderzoek] Druk op... 26-04-2024
- Martien Korting van Gripp:... 25-04-2024
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing